روابط عمومی الکترونیک

گامی به سوی روابط عمومی فردا

روابط عمومی الکترونیک

گامی به سوی روابط عمومی فردا

رسانه وروابط عمومی


رسانه با توسعه علوم وفناوری روز دنیا تغییر می کند وتعریفی عامه پسند برای آن وجودندارد .اما دراین بین تعاریفی برای آن ذکر شده است که مارابه حقیقیت ومحتوای رسانه رهنمون می گرداند.

رسانه چیست؟

یکی از بهترین تعریف های رسانه همان تعریف مختصر ومشهور «مک لوهان »است که می گوید: «رسانه پیام است. »
پروفسور مولانا درحاشیه یک همایش بین المللی روابط عمومی درتعریف رسانه چنین اظهار داشته است :

«رسانه» ، به معنی اصطلاح حرفه ای و علمی آن وسیله ای است برای نقل و انتقال اطلاعات، عقاید ،افکار و ایده های افراد یا جامعه، اگر این تعریف را قبول کنیم باید حساب کنیم که رسانه بتواند از نوع انسانی باشد یا سازمانی یا تکنولوژی، خود زبان نیز یک نوع رسانه است. یا کلاس درس و دانشگاه و بالاخره رسانه های جمعی، از مطبوعات گرفته تا تلگراف و تلفن، رادیو، تلویزیون و اینترنت۱

انواع رسانه :

ما پنج گونه رسانه داریم :

1- رسانه‌های چاپی Print media

2- رسانه‌های الکترونیک electronic media

3- رسانه‌های دیجیتال digital media

4- رسانه‌های برخط یا آنلاین online media

5- رسانه‌های سایبر cyber media

در دنیای واقعی زمانی که شما می‌خواهید مطلبی را که نوشته‌اید در معرض دید عموم و به عبارتی در نشریه‌ای خاص آن را منتشر کنید و یا از رسانه‌ای دیگر منعکس کنید، باید از هفت‌خان رستم رد شوید تا برای مطالبتان اجازه انتشار بگیرید. اما در حال حاضر و با وجود وبلاگ، شما می‌توانید بدون هیچگونه دردسر و اجازه از کسی مطلب خود را در اینترنت منتشر کنید و منتظر نظر دیگران در مورد نوشته‌های خود باشید.

رسانه های نوظهور :

در قرن ‌٢١ که به قرن انفجار اطلاعات ملقب است ما شاهد ظهور پدیده‌هایی نوین هستیم که استفاده هر یک از آنها زمانی برای بشر در حد یک رویا یا کلاً غیر قابل تصور بوده است. از جمله این پدیده‌ها می‌توان به پدیده نوظهور و تازه« وبلاگ» اشاره کرد.( http://www.asianews.ir/main1.asp?a_id=13481. )

البته دردنیای معاصر سخن از رسانه های اجتماعی فراوان بر سرزبان ها جاری است .رسانه های اجتماعی محصول پیشرفت تکنولوژی دردنیای معاصراست .

رسانه‌های اجتماعی عنوانی است که در سال‌های اخیر به مجموعه سایت‌ها و ابزارهایی اطلاق می‌شود که در فضای ایجاد شده به وسیله رسانه‌های نوین از قبیل شبکه‌های ارتباطی، اینترنت و تلفن‌های همراه، متولد شده‌اند و رشد پیدا کرده‌اند. این رسانه‌های جدید ویژگی‌های ارتباطی متفاوتی با رسانه‌های سنتی یا قدیمی‌تر دارند. از این رو گاهی در مقابل رسانه‌های قدیمی‌تری از جمله تلویزیون، رادیو، کتاب و مطبوعات، برای رسانه‌های دنیای مجازی از عبارت رسانه‌های اجتماعی (social media) استفاده می‌شود.

وب‌سایت‌ها و ابزارهای دنیای مجازی که روزگاری موضوعی جدید و حاشیه‌ای محسوب می‌شدند حال به پدیده‌ای فراگیر تبدیل شده‌اند. این ابزارها که تحولات شبکه‌های ارتباطی در گسترش آنها نقش داشته‌اند این‌روزها از طریق «اینترنت همراه» هم به‌سادگی قابل دسترس هستند. به گروهی از رسانه‌های آنلاین که در این فضای جدید متولد شده‌اند عنوان رسانه‌های اجتماعی داده شده است.

رابطه رسانه و روابط عمومی :

روابط عمومی و رسانه ،ارتباط بسیار نزدیکی باهم دارند و صاحب نظران امور ،روابط عمومی را درتعامل دوسویه با افکار عمومی می دانند .یک مسئول روابط عمومی با استفاده از رسانه ها می تواند به انعکاس اخبار واطلاعات ،دریافت نظرات وپیشنهادات ارباب رجوع وانعکاس آن به مدیران ،دریافت اخبار مختلف از سراسر جهان ،پاسخگویی سریع به مخاطبان ،برگزاری نشست های خبری ،مطبوعاتی وهمایش های مختلف ،تکذیبیه و تأییدیه خبر ،اطلاع رسانی ،ارسال ودریافت پیام ،رفع شبهات وابهامات وارائه گزارش عملکرد سازمان مربوطه اقدام نماید وبه خوبی این مطلب عیان است که هریک از این اقدامات بدون بهره گیری مطلوب وکارآمد از«رسانه» امکان پذیر نیست .

رسانه ها وروابط عمومی روابط متقابلی دارند به گونه ای که روابط عمومی را دریک تعریف بدین گونه معنا کرده اند که عنوان رسانه درمتن آن قرار گرفته است وارتباط تنگاتنگ روابط عمومی ورسانه از آن استخراج می شود :

«روابط عمومی، عبارتست از کاربرد خرمندانه رسانه ها درافکار عمومی »

بنابراین ،نقش رسانه ها درتنویر افکار عمومی ودرمحدوده وظایف روابط عمومی نقشی تفکیک ناپذیر وموثر است ویک روابط عمومی می تواند موفق قلمدادشود که بهترین استفاده را از رسانه ها در انجام وظایف شغلی ببرد .

منابع :

۱-مقاله سمانه بامشاد -http://is.blogfa.com/8410.aspx

۲-مقاله شیرزاد طورانی ۶/۴/۸۶-http://www.1634.blogfa.com/post-21.aspx

۳- مقاله مورخه۱۷/۲/ ۱۳۸۸ -محمد مهدی مولاییhttp://www.medianews.ir/fa/2009/05/07/what-is-social-media.html

۴-مقاله روابط عمومی وارتباط رسانه ای از علی غلامیان (نویسنده )

۵-مقاله مورخه ۱۵/۷/۸۶روزنامه عصر اقتصاد -

http://www.aftab.ir/login.php?url


منبع :برگرفته از وبلاک روابط عمومی قرن http://ravabetmodern.blogfa.com/post-20.aspx21

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد