روابط عمومی الکترونیک

گامی به سوی روابط عمومی فردا

روابط عمومی الکترونیک

گامی به سوی روابط عمومی فردا

بومی سازی روابط عمومی در ایران ،چرا و چگونه؟


سیدشهاب سید محسنی

رییس انجمن متخصصان روابط عمومی



طرح روابط عمومی بومی یکی از موضوعاتی است که از چند دهه اخیر تا کنون پیرامون آن مباحث پراکنده ای از سوی صاحب نظران و اساتید ارایه شده است و بر ضرورت بومی سازی روابط عمومی در ایران تاکید شده است.واقعیت آن است که اکثر منابع علمی موجود روابط عمومی در کشور که بر اساس آن ساختار و تشکیلات واحد های روابط عمومی ازگذشته بنا شده است حاصل ادبیات نظری ترجمه شده خارجی است و بسیاری از نظریه ها و دیدگاه های مطروحه در آن با فرهنگ و ساختار اداری ایران تناسب و تطابق لازم را ندارند. برای مثال موضوعاتی نظیر روابط عمومی تجاری یا بازاریابی که در امریکا و اروپا به جهت توسعه روابط عمومی های خصوصی درآن کشورهااز رونق و پیشرفت بالایی برخوردار است طبیعی است در ایران که عمدتا فعالیت روابط عمومی ها، دولتی است هیچ تناسب و سنخیتی ندارند و نظریه های مربوط بدان نمی تواند راهگشای روابط عمومی های دولتی در ایران باشد، چرا که ماهیت کاری روابط عمومی در بخش دولتی با غیر دولتی ازابعاد مختلف متفاوت و نیازمند رویکرد جداگانه ای است. لذا به نظر می رسدباید بازنگری کلی برساختار،شرح وظایف وفعالیت های روابط عمومی در ایران متناسب با شاخصه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی در کشور داشت و این تحقق نخواهد یافت مگر آن که متولیان روابط عمومی دولتی در ایران با همکاری انجمن ها و موسسات تخصصی روابط عمومی و با اخذ نظر و مشاوره از اساتید و صاحب نظران این رشته نسبت به تهیه و تدوین الگوی بومی روابط عمومی ایرانی در کشور همت گماشته و خلاءها و کمبودهای حاصله در این زمینه را برطرف نمایند. بدیهی است در این بومی سازی روابط عمومی در کشور باید ضمن ایجاد دبیرخانه ای، کمیته ای علمی و مشاوره ای تشکیل و با فراهم آوردن آنچه از ادبیات نظری و علمی موجود روابط عمومی در کشوروجوددارد نسبت به ساماندهی و ساختارسازی جدیدی برای روابط عمومی در کشور اقدام شود، به عبارتی آن مباحث و نظریه های علمی روابط عمومی که با ساختار فرهنگی و ماهیت کاری روابط عمومی در ایران تطبیق دارد استفاده شده و آن موضوعات و دیدگاه های مغایربافرهنگ ورویکردهای ایرانی کنار گذاشته شودو آن ابعادی که نیاز به ترجمه و تعاریف و مفاهیم جدیدی برای روابط عمومی دارد توسط صاحب نظران و اندیشمندان ایرانی طراحی و تدوین شوند. خوشبختانه در یک سال اخیر توسط انجمن متخصصان روابط عمومی و موسسه آرمان روابط عمومی نسبت به تهیه بسته های اعتلای دانش روابط عمومی در ایران اهتمام خوبی به عمل آمده که به نوعی می تواند پایه و مبنای طراحی الگوی بومی روابط عمومی در ایران قلمداد شده و با تکمیل آن نسبت به این مهم اقدام گردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد