روابط عمومی الکترونیک

گامی به سوی روابط عمومی فردا

روابط عمومی الکترونیک

گامی به سوی روابط عمومی فردا

مهیا شدن روابط عمومی‌ها برای دنیای الکترونیک


چند ماه پیش در خبرها آمده بود که روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» هفتمین روزنامه پرتیراژ دنیا، چاپ مکتوب خود را متوقف و فرآیند نشر را در دنیای الکترونیک آغاز کرد.

مدت‌هاست که کاهش تیراژ برخی از مطبوعات و نشریات بزرگ دنیای غرب و شرق به دلیل همزمانی با بحران اقتصادی جهان و نیز توجیه فنی و اقتصادی حرکت به سمت نشر الکترونیک، مورد توجه قرار گرفته و حقیقت این است که یکی از دلایل مهم رشد و توسعه رسانه‌های الکترونیک در دنیای غرب، وجود بستر مناسب IT به لحاظ زیرساخت‌های مناسب فنی، نهادینه شدن فرهنگ الکترونیک در حوزه‌های مختلف، تجارت، دولت، آموزش و نشر الکترونیک، سرعت دسترسی آسان و... بوده است.

در کشور ما نیز هر چند در عالم واقع شباهت‌های فنی و فرهنگی، مانع مهمی برای توسعه نشر دیجیتال یا رسانه‌های دیجیتال در مقایسه با دنیای پیشرفته دارد، اما علاقه و اشتیاق ایرانیان در وبلاگ‌نویسی، مراجعه به رسانه‌های دیجیتال و نیز دنیای مجازی نشان می‌دهد که توسعه این زیرساخت‌ها در آینده شکل متفاوتی را برای این حوزه رقم خواهد زد؛ حوزه‌هایی که به لحاظ استانداردهای حرفه‌ای روابط عمومی‌ها، سهمی حداقل 20 درصدی را برای فعالیت‌های روابط عمومی الکترونیک به آن باید اختصاص داد،‌ به ویژه آنکه دولت در برنامه‌های توسعه ارتباطات دیتا هدف رسیدن به ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت 45 درصدی یا به عبارتی ضریب نفوذ 45 درصد را تا سه یا چهار سال آینده در برنامه کاری خود قرار داده است. به طور طبیعی با رسیدن به این مرز، سطح انتظارات پاسخگویی و ارائه خدمات از طریق شبکه‌های اینترنتی و سایر ابزارهای روابط عمومی الکترونیک افزایش خواهد یافت.

به لحاظ علمی و منطقی بسیاری از فنون روابط عمومی‌ها امکان انتشار به صورت الکترونیک را با دو طرفه شدن، انتشار سریع، چندمنظوره بودن، امکان اصلاح محتوا از سوی مخاطب و نیز غلبه بر مشکل توزیع از جمله مزیت‌های بسیار ارزشمندی است که با توسعه فنون انتشارات الکترونیکی روابط عمومی‌ها از ماهیت صرف سنتی خارج و امکان مانور بیشتر را به آنان خواهد داد.

همان‌گونه که امروزه بسیاری از فنون انتشاراتی در دنیای پیشرفته همچون خبرنامه‌ها، بروشورها و... با گروه‌های مختلفی از مخاطبان نظیر مشتریان، سهامداران و... به صورت الکترونیک روبرو است، تجربه نویسنده نشان می‌دهد که با توقف نشریه داخلی مکتوب شرکت مخابرات استان تهران و نشر آن در فضای دیجیتال، علاوه بر غلبه بر عنصر زمان و محدودیت، حجم تعداد مخاطبان این نشریه الکترونیک چندین برابر نشریه مکتوب افزایش یافته و به علت دو سویه شدن فضای نشریه و اظهارنظرهای مخاطبان، جذابیت آن در نزد کارکنان ارتقا یافته است. بنابراین از هم اکنون باید براساس شعار معروف روابط عمومی الکترونیک که آمادگی برای پاسخگویی به مخاطبان در هر زمان و مکان است؛ باید چشم‌اندازی نو را در وظایف حوزه روابط عمومی طراحی، به اجرا درآورد.

محمد خجسته‌نیا- مدیر سایت کاوشگران روابط عمومی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد