با توجه به این مطلب که چهره هر سازمان را در روابط عمومی آن می توان دید و عنایت به این مطلب که فعالیتهای روابط عمومی بر تمامی فعالیتهای سازمان تاثیر گذار است،نقش روابط عمومی ها در شناسایی سازمان بسیار مهم است.
* از مهمترین اقدامات روابط عمومی در داخل سازمان ، انتشار نشریه داخلی ، سازماندهی نظام پیشنهادها ، راهنمایی ارباب رجوع ، مشارکت در غم و شادی کارکنان ، برگزاری مراسم مختلف ، اطلاع رسانی به مسوولان سازمان و سنجش افکار ، نصب صندوق انتقادات و پیشنهادها عمومی است .
* استفاده از اینترنت و فن آوری های نوین تجهیزات قدرتمندی را در اختیار روابط عمومی ها قرار داده و پدیده اینترنت آنچنان دنیای روابط عمومی را متحول کرده است که عده ای معتقدند اگر به شبکه متصل نیستید حیات ندارید.
- گرچه اطلاع رسانی از ویژگی های روابط عمومی کارآمد است ، آنچه اولویت بیشتری دارد اطلاع یابی است.روابط عمومی ها باید به دنبال خبر بدوند نه اینکه منتظر خبر بمانند.
- توجه به بازتاب اخبار و بازخورد رسانه ها و مردم از طریق نظرسنجی ها توسط روابط عمومی بسیار ضروری است.
- خبرهایی که در رادیو و تلویزیون منعکس می شوند ، جذابتر از خبرهایی هستند که بر روی کاغذ درج می شوند.
- ارسال کارت تبریک به رسانه ها را به مناسبت سالروز تاسیس یا شروع سال نو جدی بگیرید.
- روابط عمومی ها در مواردی که از نظر خبری فعال نیستند باید با استفاده از تشابه ، تعارض ، تعمیم ، تولید شبه رویداد و... دست به تولید اخبار ابتکاری زده و از شیوه های تخصصی تولید خبر بهره ببرند .
- هرچه شناخت روابط عمومی ها از خبر بیشتر و از نیازها و حساسیتهای مخاطب اگاهتر باشند توفیق بیشتری در تهیه و نگارش متن خبربه دست خواهند آورد
. -تشکیل کمیته همیاری برای برطرف کردن مشکلات شخصی و خانوادگی کارکنان زیباترین و انسانی ترین کار روابط عمومی ها به شمار می رود.
- روابط عمومی ها باید خوش برخورد و خوش پوش ، اجتماعی و مودب ، پرحوصله و معقول ، صادق و صمیمی ، مبتکر و خلاق و مطلع از کار با وسایل ارتباط جمعی باشند.
-برقراری ارتباط با همکاران و استفاده از تجربیات شاغلین روابط عمومی ادارات و رسانه ها عامل مهمی درموفقیت روابط عمومی ها است .
- مطالعه مستمر در زمینه های مختلف و پشتوانه علمی غنی عامل مهمی در موفقیت روابط عمومی است . تشکیل کتابخانه تخصصی روابط عمومی و اشتراک نشریات تخصصی لازمه کار روابط عمومی است.
- روابط عمومی باید زبان کارکنان وسخنگوی آنان بوده و در مقابل، خواستهای مدیران سازمان را به کارکنان منتقل نماید.
-جلوگیری از مصرف هزینه های غیر ضروری به ویژه در بخش تبلیغات و برگزاری نمایشگاه عامل مهمی در باور کردن برنامه های سازمان است.
+ نوشته شده در جمعه 31 اردیبهشت1389ساعت توسط آبانگاه | 8 نظر
وظایف روابط عمومی
در یک سازمان روابط عمومی وظایف مهمی را بر عهده دارد که مهمترین آنها عبارتند از :
- برقراری حسن ارتباط بین مردم و واحدهای سازمان از طریق دریافت پیشنهادها، انتقادها و نقطه نظرات به منظور انعکاس آن به مسوولان و بالعکس.
ـ همکاری با واحد مربوطه به منظور بکارگیری فناوریهای نوین اطلاعاتی در راستای تحقق دولت الکترونیکی.
ـ برقراری ارتباط مستمر با رسانه های گروهی و خبرگزاری ها به منظور انعکاس تشریح فعالیتها و برنامه ها و اقدامات سازمان
ــ برقراری حسن ارتباط بین کارکنان وزارت بازرگانی از طریق انعکاس نظرها و پیشنهادهای آنها به مقامات ذیربط.
ـ ایجاد ارتباط با روابط عمومی سازمانهای وابسته به منظور تبادل اخبار و اطلاعات و بررسی نشریات، کتب و مقالات و اجرای برنامه های تبلیغاتی مشترک از طرف آنها به منظور انجام هماهنگی های لازم.
ـ تهیه و انتشار جزوات و نشریه های اطلاعاتی و خبری و پوسترهای تبلیغاتی طبق ضوابط موجود از طریق بکارگیری فناوریهای نوین اطلاعات.
ـ بررسی و استخراج مطالب و تهیه متون لازم از بولتن های منتشره توسط سازمانها و ارگانها در رابطه با مسایل اقتصادی و بازرگانی.
ـ دسته بندی جراید، مطبوعات و نشریات در ارتباط با مسایل اقتصادی و بازرگانی به منظور گردآوری اخبار و اطلاعات و گزارشهای لازم در این زمینه و نگهداری در آرشیو و تلاش جهت بکارگیری فناوریهای نوین اطلاعاتی.
ـ اجرای طرحهای لازم به منظور تنظیم گزارشها و اطلاعیه های مختلف جهت آگاهی افکار عمومی از پیشرفت های وزارت بازرگانی.
ـ برنامه ریزی و انجام کلیه اقدامات به منظور فراهم نمودن متن مصاحبه ها، سمینارها، کنفرانسها، بازدیدها و جلسات عمومی مربوط به وزارتخانه.
ـ فراهم نمودن امکانات برگزاری مراسم سخنرانیها، جشن ها و فعالیتهای مذهبی و ملی و ... در سازمان
ـ انجام کلیه امور تشریفاتی و استقبال و بدرقه میهمانان سازمان
ـ تنظیم برنامه مسافرت و بازدیدهای رسمی هیأت ها و مقامات خارجی.
ـ اداره امور کتابخانه و آرشیو اطلاعاتی و مطبوعاتی و ایجاد بانک اطلاعاتی در زمینه موجودی کتابها، نشریات، روزنامه ها و ...
ـ انجام امور خطاطی و طراحی در زمینه های تبلیغاتی و انتشاراتی.
ـ تهیه عکس، اسلاید و فیلم و گزارشهای خبری از فعالیتهای وزارت بازرگانی و ایجاد آرشیو سمعی و بصری.
ـ انجام همکاری با واحد مربوطه به منظور ایجاد شبکه الکترونیکی ارتباطی بین واحدهای وزارتخانه و سازمانهای تابعه و سایر دستگاهها جهت تسریع در انعکاس خبرها و فعالیتها