روابط عمومی الکترونیک

گامی به سوی روابط عمومی فردا

روابط عمومی الکترونیک

گامی به سوی روابط عمومی فردا

هنر در روابط عمومی وکاربرد هنر در بخش های مختلف روابط عمومی


 

  نقش و کاربرد هنر در واحدهای روابط عمومی چیست ؟

1- امور اداری و پشتیبانی

فعالیت: نامه نگاری - تهیه و تنظیم گزارش مکتوب و شفاهی ( گزارش تصویری برعهده آنان نیست ) - آرشیو - چیدمان لوازم آن واحد وتهیه لوازم مورد نیاز این کار – ( طراحی فضاها و دکوراسیون )

هنر : طراحی حروف ( خطوط و گرافیست ( نقاش ) – صفحه آرایی – عکاسی و تهیه عکس و گاهی نقاشی – فن بیان – طراحی داخلی و معماری داخلی ( در امور اداری به دلیل رسمی بودن گزارشات از قلم های فانتزی زیاد استفاده نمی شود مگر در تیترهای خاص )

2- انتشارات

فعالیت : چاپ ( کتاب، بروشور، کاتالوگ، پوستر، تراکت، تقویم ، سررسید، کارتهای شناسایی – نشریه داخلی، کارتهای دعوت و تبریک و ویزیت ، لیبل

هنر : طراحی حروف ( گرافیست ، عکاس، نقاشی و کاریکاتوریست، طرح های گرافیکی، صفحه آرایی، ایلوستراسیون ( تصویرسازی )

3- تبلیغات

فعالیت : تیزر – زیرنویس – آگهی های مطبوعاتی – رادیویی و تلویزیونی – اینترنتی و محیطی – کلیپ – برنامه های مستند- آنونس – SMS-MMS – اسپانسر ( آنونس = فیلم های کوتاه 4 الی 5 دقیقه از مهیج ترین و بهترین قسمت های فیلم با یک Naviation که در همان سینمایی که آن فیلم پخش می شود اکران می شود در تلویزیون نمایش داده نمی شود چون زمان آن برای تیزر تلویزیونی زیاد استو ضمناً هزینه بسیاری برای صاحب فیلم دارد و با توجه به زمان طولانی آن باعث می شود زمان تبلیغ دیگران گرفته شود.( 8 دقیقه از فیلم ها را تلویزیون به عنوان یک فعالیت فرهنگی می تواند بدون پرداخت پول پخش کند )

4- فعالیت های فرهنگی و تشریفات

فعالیت : برگزاری سمینارها – جشنواره – نمایشگاه – جلسات و مراسم مختلف – برگزاری مهمانی ها – بازدید – ارسال گل – برنامه اوقات فراغت کارکنان – استقبال و بدرقه و برنامه سفر مهمانان – تهیه هدایا – تودیع و معارفه

هنر : تاتر – موسقی – سرود – فیلم - معماری داخلی – معماری یا طراحی صحنه – عکاسی – نقاشی – فن بیان – نورپردازی – صدا – زنگ – مجسمه سازی – حرکات موزون

5- جعبه ابزار روابط عمومی

وسایل و تجهیزات که در روابط عمومی مورد استفاده قرار می گیرد.

فعالیت : وسایل و تجهیزات از قاشق و چنگال تا دوربینها و حتی ماشین رئیس – کامپیوتر – پیجر(Pager) – { همه ابزار و کلیه فعالیت ها }

هنر: طراحی صنعتی – گرافیک و نقاشی و معماری و معماری داخلی



6- واحد سمعی و بصری

فعالیت : تمام فعالیت های مربوطه سمعی و بصری اعم از عکس – فیلم – تصاویر ویدئویی – تولید برنامه های مختلف رادیو و تلویزیونی



مشخصات عکس

· داشتن پیام روشن و آشکار.

· هر عکس باید یک پیام خاص داشته باشد و یک هدف را دنبال کند.

· هم خوانی ومنطبق بودن پیام عکس باهدف هاومحتوی و فعالیت های مورد نظر.

· عکس باید در بینندگان انگیزه و سوال ایجاد کند و ذهن را به فعالیت، کاوش وتحلیل موضوع و هدف وا دارد.

· عکس باید با قدرت درک و فهم مخاطبان هماهنگ و بامیزان سواد تصویری آنان منطبق باشد.

· در مواردی که لازم است، باید در عکس نشانه هایی برای درک بهتر مخاطبان وجود داشته باشد.

· عکس باید گویا باشد ونیاز به شرح وتوضیح نوشتاری یا گفتاری مفصل و طولانی نداشته باشد. در صورت لازم می توان از زیرنویس خلاصه استفاده کرد.

· تصویر باید واضح، روشن و قابل دید باشد.

· موضوع مورد نظر باید مشخص و برجسته باشد.

· استفاده صحیح و آگاهانه از رنگ به عنوان یک عامل موثر بیان تصویری .

· در یک عکس باید بین خط ها، سایه روشن ها و رنگ ها و سایر اجزای آن توازن مناسبی وجود داشته باشد.

· عکس باید از ترکیب بندی و کمپوزیسیون گویا و جذابی برخوردار باشد و تمامی عناصر تشکیل دهنده در جهت القای فکر و پیام مورد نظر عمل کنند.

· مشاهده سوژه های معمولی با دیدی تازه می تواند بر جذابیت عکس بیفزاید و آن را از حالت تکراری و کسل کنندگی دور سازد.

· بهره گیری از نمادگرایی و دادن معنای نمادین به عناصر بصری ارائه شده در عکس می تواند بر ارزش هنری آن بیفزاید.

شیوه های استفاده از عکس

· به صورت انفرادی هر کس می تواند تصاویر مورد نظر را از نزدیک مشاهده کند.

· گروه های کوچک با دست به دست کردن یا روی تابلو چسباندن می توانند آن را مشاهده کنند.

· گروه های متوسط با استفاده از اوپک .

· تبدیل آن به طلق و اسلاید و فیلم استریپ برای جمع های بزرگ .

· تشکیل نمایشگاه برای گروههای بزرگ.

· باید توجه داشت عکس یک رسانه مکمل است و بهتر است که همراه با رسانه های دیگر توضیح های شفاهی، متون نوشتاری، نوار و... استفاده شود.

· تعداد عکس های مربوط به یک موضوع باید محدود باشد و مناسب ترین را انتخاب کرد.

· از آنجا که در هر کس احتمالاً نکات متعددی وجود دارد بهتر است با توضیح و تاکید لازم توجه مخاطبان را به نکات مورد نظر در عکس جلب کرد.

· باید از یک موضوع در حالت های مختلف عکس گرفت.

· برای نشان دادن توالی یک سری عکس باید با نظم خاصی آنها را کنار هم قرارداد.

· بهتر است که محل قراردادن چند عکس در یک صفحه کتاب ، مجله، روزنامه ، ... با محتوای آنها مربوط باشد.

تعریف – چگونگی انجام و کاربرد

فرسک یعنی نقاشی دیواری - ازنظرنوع ملات وپیاده کردن 2 تاملات کشیده می شود- رنگها - عمر ابدی و دارای 2 کاربرد می باشد.

معانی : آبدار – نم دارو نمناک – تروتازه – در کلی یعنی نقاشی اصیل دیواری که می توان در معابر آمریکا ( لاتین ) روم باستان و دوران بیزانس – تمدن مصر – کارهای تو در توی هندوستان این آثار را ببینیم ( موزه تخت جمشید – فرسک کاری های زمان هخامنشیان) – ( کاخ وزارت کشاورزی ) و صحرای گوبی در آفریقا – این نقاشی که اصیل ترین نوع است چگونه پیاده می کنند :

از دونوع ملات آهک وماسه بدون شن استفاده می کنند و به دیوار می کشند و همانطور که آب داراست یک ملات دیگری که حدود 2 میلی متر است روی آن می کشنداز گل آهک وماسه بادی و روکش نقاشی را پیاده می کنند. از رنگ های طبیعی استفاده می کنند اخری – لاجورد – اکر – شنگرف – کوبالت ( کبالت ) – سیلیکات و فیروزه – سفید وسیاه و خاکستری – از سفید گل آهک ( 1 واحد ) وپودر سنگ مرمر ( 1 واحد ) مخلوط می کنند ( خمیر + پودر + آب )

برای رنگ سیاه از زغال کاج

برای خاکستری مخلوطی از رنگ سفید و سیاه است.

اوج این نقاشی به قرن های 9- 10-11 می رسد و در آن زمان قلندرها و راهبه ها و کشیشان سوارالاغ و اسب و خورجین و یک ماله و یک قلم و چکش بوده وبه هرروستایی که سر می زند ومی دیدند که این نقاش ها نیستند که نقاشی می کردند. سپس بوم نقاشی آمد و نقاشی را روی بوم انجام دادند و دیگر نقاشی مادام العمر و ابدی فرسک انجام ندادند.

1960 فرسک که کاربرد مذهبی داشت سیاسی هم شد و در مکزیک آن را سیاسی کردند و به دنبال مبارزات مردمی رفتند.

1970 فرسک از مکزیک به آمریکا در لس آنجلس رفت ( پایتخت فرسک در لس آنجلس است.)

نقاشی " آزادی منتظر نمی ماند " فرسکی به طول نیم مایل و ارتفاع 13 فوت و در بازه مبارزات سرخ پوستان آمریکا

کمیته اسپاک از طرفداران فرسک تشکیل شده است . در آمریکا کار معروف دیگری را داریم که به صلیب کشیدن یک سرخ پوست و پرواز عقاب آمریکا که این فرسک دچار خط قرمز شد و سیمان روی آن کشیده شد و فردی به نام " باکا " کار آموزشی پیاده کرد واین طرح را به دانشگاه UCLA منتقل نمود و به صورت دیجیتال تدریس می کند.

کاربرد فرسک از مذهب به ایدئولوژی سیاسی کشیده شد. ولی در تبلیغات کارایی چندانی ندارد چون مادام العمر است، ولی در سازمان ها برای کارهای ماندگار می توانند از آن استفاده نمایند. مثل کارخانه بنز یا ایران خودرو می توانند اولین اتومیبل تولیدی خود تا اخرین را از این طریق به عرصه نمایش بگذارند.
کاربرد عکس در هنر ها و وسایل ارتباط جمعی و روابط عمومی

کاربرد عکس در:

سینما – نمایش یا تاتر – مجسمه سازی – معماری – نقاشی – حرکات موزون که نهایت استفاده را از عکس می کنند.

از نظر رسانه : ( اشاره به وسایل ارتباط جمعی می باشد)

روزنامه – مجله – کتاب – ( همه خوان و پرتیراژ باشد )- سینما – اینترنت – تلویزیون در روابط عمومی

فعالیت های انتشاراتی – فعالیت های تبلیغاتی – فعالیت های فرهنگی و تشریفاتی - ارتباط با رسانه ها

در دنیای ارتباط با رسانه ها عکس کاربرد زیادی دارد.

عکس بدون شرح و زیر نویس می تواند خود یک خبر باشد.

عکس تکمیل کننده خبر است .

عکس خبر را مستند می نماید و جان و روح به آن می بخشد.

عکس خبر را برای خواننده یا مخاطب انتخاب می کند.

عکس برای زیبایی صفحه است .

عکس گاهی نیز پر کننده صفحه می باشد.



منبع 

هنر در روابط عمومیhttp://www.communication5.blogfa.com/post-4.aspx 

جایگاه روابط عمومی الکترونیک در ایران کجاست ؟

 
نگارنده : ضیایی ۱۳۸۵/۰۷/۱۹
«روابط عمومی الکترونیک» (EPR) تنها واژه ای نیست که این روزها به فن یا علم روابط عمومی مدرن اطلاق می شود. روابط عمومی جدید و مبتنی بر تکنولوژی اطلاعات Information Technology، انواع و اقسام مختلفی دارد و چه بسا دایره فعالیت هر یک از آنها با دیگری تفاوت اساسی داشته باشد. در این مقاله سعی می شود هر یک از این مفاهیم بررسی و ابعاد و چارچوب آن مشخص شود. بدیهی است در نهایت آنچه مهم می باشد روح جدید حاکم بر این نوع از روابط عمومی است نه نام یا اصطلاحی که به آن فعالیت اطلاق می شود. در ایران نیز نشانه های قوی از رویکرد روابط عمومی ها به این پدیده های جدید مشاهده می شود.


روابط عمومی الکترونیک

به نوعی از روابط عمومی اطلاق می شود که در آن از ابزارهای الکترونیک نظیر سیستم پاسخگویی الکترونیک، رادیو، Voice و نظایر آن برای انجام ماموریت های روابط عمومی استفاده می شود. قرار دادن متون انتشاراتی تولید شده در روابط عمومی با همان شکل و فرمت مثلا در قالب PDF نیز در چارچوب روابط عمومی الکترونیک قرار می گیرد.

در روابط عمومی الکترونیک به جای بهره گیری از شیوه های سنتی مواجهه با مشتریان یا مخاطبان، از تکنولوژی های الکترونیکی به منظور سهولت، سرعت و فراگیری بیشتر استفاده می شود.
در هر صورت فرآیند گام گذاشتن روابط عمومی از شکل سنتی به عرصه الکترونیک، یک جهش و گام اساسی برای ورود به دنیای مجازی Cyberspace محسوب می شود و سنگ بنای سایر فعالیت های روابط عمومی در فضای آنلاین در همین مرحله گذاشته می شود.

روابط عمومی دیجیتال

شاید بتوان گفت بعد از پروسه تبدیل روابط عمومی سنتی به روابط عمومی الکترونیک، انجام فعالیت ها در چارچوب روابط عمومی دیجیتال، دومین گام بنیادی در این راستا تلقی می شود. در روابط عمومی دیجیتال متون تولیدی و محتوای مورد نظر Contents از فرمت معمولی چاپی "printed" به فرمت صفر و یک تبدیل و به عبارت دیگر در این حالت، صفحات pdf تبدیل به صفحات HTML می شود. در روابط عمومی دیجیتال هنوز محتواها همان محتواهای روابط عمومی سنتی هستند با این تفاوت که قابلیت جستجو (Search) و کپی مطالب به صورت Text برای مخاطب وجود دارد.
برخی از اسناد، نامه ها، فرم ها و تقاضاها به وسیله ابزارهایی نظیر Email امکان ارسال و نقل و انتقال دارند، اما جهت فعالیت هنوز یک طرفه است؛ یعنی هنوز ارتباط فرد به فرد یا چهره به چهره در فضای سایبر، برقرار نشده است و همه چیز در یک چارچوب به شدت بوروکراتیک و مطابق ضوابط حاکم بر فضای رسمی و اداری روابط عمومی ها صورت می گیرد.

روابط عمومی آنلاین

در این مرحله، روابط عمومی گامی بلند و شتابان به سمت تحول ماهیت فرآیندهای روابط عمومی برمی دارد. با آنلاین شدن روابط عمومی، خدمات به صورت شبانه روزی در اختیار مخاطب و مشتری قرار می گیرد. برای رسانه های مبتنی بر web اعتبار قائل می شود، خبردهی و خبریابی مبتنی بر فضای وب مرسوم می شود، اخبار روابط عمومی علاوه بر رسانه های مکتوب printed Media و رسانه های صوتی و تصویری، برای رسانه های آنلاین و اینترنتی نیز ارسال می شود، همایش های خبری آنلاین برگزار می شود، امکان انتشار همزمان مصاحبه ها و گفتگوهای زنده روی اینترنت فراهم می شود، تکذیبیه ها و پاسخ های رسمی برای نشریه های الکترونیکی، سایت ها، وبلاگ ها، روزنت ها و خبرگزاری های اینترنتی فرستاده می شود و به طور کلی روابط عمومی آنلاین نسبت به محتوای تولید شده در اینترنت عکس العمل نشان می دهد.
همچنین شرکت در چت روم ها (chatrooms) و ارسال نامه ها از طریق پست الکترونیکی جدی گرفته می شود و وب سایت سازمانی فعال می شود.

روابط عمومی سایبر

شاید بتوان گفت کامل ترین و جامع ترین شکل متصور برای روابط عمومی الکترونیک، روابط عمومی سایبر است.
منظور از روابط عمومی سایبر، فرآیندی است که در آن روابط عمومی به صورت کاملا آنلاین درآمده که ویژگی تعاملی و مشارکت پذیری آن بسیار برجسته و بارز است. مخاطب یا مشتری در روابط عمومی سایبر در جایگاه اول اهمیت ایستاده است و به جای توده های انبوه به تک تک افراد توجه کامل می شود. هیچ نامه ای بدون پاسخ نمی ماند و هیچ انتقادی از نظرها پنهان نمی شود، کارکنان روابط عمومی سایبر نه فقط در ساعات اداری، بلکه در تمام مدت شبانه روز و در تمام ایام هفته (بدون تعطیلی) و در تمام زمان ها و مکان ها به انجام فعالیت می پردازند. گاهی رخدادی در یک روز تعطیل نیازمند توجه، واکنش یا پاسخ است و این کار باید توسط کارکنان روابط عمومی سایبر و با استفاده از اختیارات و سطوح دسترسی Access آنها به وب سایت سازمانی یا پست الکترونیک یا پیام رسانان فوری صورت گیرد.
بنابراین در روابط عمومی سایبر، مفهوم کار و ساعت کاری تغییر پیدا می کند وحضور در چنین نهاد یا سازمان یا بخشی به منزله یک شغل Fulltime محسوب می شود. داشتن تخصص های ویژه، تسلط به نرم افزارها (software) و مهارت های دیجیتالی Digital Skills از جمله ضرورت های نیروهای روابط عمومی سایبر است.
ارائه خدمات آنلاین بدون نیاز به حضور مشتری یا مخاطب بخش دیگری از فعالیت های روابط عمومی سایبر است که آن را تا حد زیادی به فرآیند تجارت الکترونیک (E-Commerce) نزدیک می کند.
شاید بتوان گفت بدون ورود سازمان به عرصه تجارت الکترونیکی امکان استقرار کامل روابط عمومی الکترونیک نیز وجود ندارد و چه بسا زیرساخت ها و بسترهای فنی و مخابراتی و ارتباطی این دو پدیده و فعالیت مشترک باشد.
استفاده از تازه ترین تکنولوژی های اطلاعاتی همچون پادکستینگ (podcasting)، خبرخوان (RSS)، ویکی پدیا (wikipedia)، کانترینگ (countering)، سرچ کردن (Searching)، مانیتور کردن (monitoring) ، تالارهای گفتگو (Forum ) ، خبرنامه های الکترونیکی ( Newsletter) ، گروههای ایمیلی ( MAil Groups) چت رومها ( Chatrooms ) مسنجرها (Messengers ) وبلاگ سازمانی (Weblog) ، و ابزارهای مشارکتی WEB2.0 ، از دیگر ویژگی های روابط عمومی سایبر است، در حقیقت یک روابط عمومی سایبر باید پا به پای پیشرفت تکنولوژی، بر مهارت های خود بیفزاید و به اصطلاح از قافله فناوری عقب نباشد.
داشتن وبلاگ در این مرحله بسیار ضروری است. سیستم های نظرسنجی اینترنتی، افکارسنجی های مبتنی بر وب نیز در این چارچوب مورد بررسی قرار می گیرند.
داشتن یک وب سایت سازمانی قوی با امکانات چند رسانه ای (Multimedia) و فعالیت در خارج از مرزهای جغرافیایی یک کشور، روابط عمومی سایبر را تبدیل به حوزه ای بین المللی می کند که با مخاطبان جهانی مواجه است. جایگاه سازمان در موتورهای جستجو، امکان جستجو در سایت، پاسخ فوری به نظردهندگان، دخالت دادن مخاطبان در فرآیندهای تصمیم گیری و فعالیت ها، تعامل با سازمان های همسو از دیگر مواردی است که روابط عمومی سایبر به آن توجه دارد.

روابط عمومی اینترنتی

برخی سازمان ها اصولا بر بستر اینترنت متولد شده اند و در همان فضا فعالیت می کنند و حیات و ممات آنها وابسته به جایگاه شان در اینترنت است. مهم ترین فعالیت این سازمان ها در عرصه اینترنت برای بقا و رشد و توسعه، در چارچوب روابط عمومی اینترنتی انجام می شود. کارکنان چنین نهادی هر یک از برخی جهات به کارمندان بالقوه و بالفعل روابط عمومی تبدیل می شوند.
در روابط عمومی اینترنتی با مفهوم و چارچوب فوق، همه امور فوق العاده تخصصی و فنی است و استفاده حداکثری از تکنولوژی های نرم افزاری و اطلاعاتی صورت می گیرد.
روابط عمومی اینترنتی خود به دنبال ابداع شیوه ها و متدهای جدید برای رشد سازمان و ارتقای جایگاه آن در جهان است.

روابط عمومی مجازی

روابط عمومی مجازی را می توان نوعی از روابط عمومی دانست که وجود خارجی ندارد، هرچند ممکن است سازمان اصلی متبوع آن در جهان واقعی وجود داشته باشد. این فرآیند اشاره به نوعی از فعالیت روابط عمومی دارد که فعالیت های آن در چارچوب سازمان بروکراتیک نیست و هر یک از ماموریت های آن توسط بخش خصوصی یا اشخاص منفرد در خارج از سازمان انجام می شود.
روابط عمومی در این شکل، به صنعت تبدیل می شود و امور آن توسط متخصصان هر فن با استفاده از تازه ترین تکنولوژی ها صورت می پذیرد و نتایج آن در اختیار سازمان قرار می گیرد.
به هر حال واقعیت این است که امروزه فعالیت روابط عمومی از قالب های سنتی خود خارج شده و اشکال متنوع و متفاوتی به خود گرفته است. وجه مشترک همه این فعالیت ها، استفاده از تکنولوژی های اطلاعاتی و افزایش قدرت تعامل با مخاطب-مشتری می باشد.
در واقع آنچه روح روابط عمومی الکترونیک را می سازد، بینش حاکم بر آن است و تکنولوژی ابزاری برای تحقق این آرمان می باشد.

جایگاه ایران

با توجه به وضعیت موجود زیرساخت های فناوری اطلاعات در ایران وکیفیت کارکرد روابط عمومی ها از نظر فعالیت های الکترونیک و اینترنتی، می توان گفت در میان همه اشکال روابط عمومی مدرن، ما فعلا در حد فاصل روابط عمومی الکترونیک و روابط عمومی دیجیتال قرار داریم.
وجود سیستم های پاسخگویی الکترونیک در بخش مخابرات سازمان ها، قرار دادن نسخه pdf بروشورهای منتشر شده بر روی اینترنت و وب سایت هایی با فرمت html و Text، نشانه هایی از رویکرد روابط عمومی ها به این پدیده های جدید به شمار می روند.
در هر صورت از یاد نباید برد که EPR، به عنوان وسیله ای برای خدمت رسانی سریع تر و گسترده تر به مردم محسوب می شود و هر قدر دامنه استفاده مردم و سازمان های دولتی و حتی بخش خصوصی از این تکنولوژی های جدید ارتباطی فراگیرتر شود، گام های بلندتری برای دستیابی به رشد و توسعه در ایران اسلامی برداشته خواهد شد.

رسانه وروابط عمومی


رسانه با توسعه علوم وفناوری روز دنیا تغییر می کند وتعریفی عامه پسند برای آن وجودندارد .اما دراین بین تعاریفی برای آن ذکر شده است که مارابه حقیقیت ومحتوای رسانه رهنمون می گرداند.

رسانه چیست؟

یکی از بهترین تعریف های رسانه همان تعریف مختصر ومشهور «مک لوهان »است که می گوید: «رسانه پیام است. »
پروفسور مولانا درحاشیه یک همایش بین المللی روابط عمومی درتعریف رسانه چنین اظهار داشته است :

«رسانه» ، به معنی اصطلاح حرفه ای و علمی آن وسیله ای است برای نقل و انتقال اطلاعات، عقاید ،افکار و ایده های افراد یا جامعه، اگر این تعریف را قبول کنیم باید حساب کنیم که رسانه بتواند از نوع انسانی باشد یا سازمانی یا تکنولوژی، خود زبان نیز یک نوع رسانه است. یا کلاس درس و دانشگاه و بالاخره رسانه های جمعی، از مطبوعات گرفته تا تلگراف و تلفن، رادیو، تلویزیون و اینترنت۱

انواع رسانه :

ما پنج گونه رسانه داریم :

1- رسانه‌های چاپی Print media

2- رسانه‌های الکترونیک electronic media

3- رسانه‌های دیجیتال digital media

4- رسانه‌های برخط یا آنلاین online media

5- رسانه‌های سایبر cyber media

در دنیای واقعی زمانی که شما می‌خواهید مطلبی را که نوشته‌اید در معرض دید عموم و به عبارتی در نشریه‌ای خاص آن را منتشر کنید و یا از رسانه‌ای دیگر منعکس کنید، باید از هفت‌خان رستم رد شوید تا برای مطالبتان اجازه انتشار بگیرید. اما در حال حاضر و با وجود وبلاگ، شما می‌توانید بدون هیچگونه دردسر و اجازه از کسی مطلب خود را در اینترنت منتشر کنید و منتظر نظر دیگران در مورد نوشته‌های خود باشید.

رسانه های نوظهور :

در قرن ‌٢١ که به قرن انفجار اطلاعات ملقب است ما شاهد ظهور پدیده‌هایی نوین هستیم که استفاده هر یک از آنها زمانی برای بشر در حد یک رویا یا کلاً غیر قابل تصور بوده است. از جمله این پدیده‌ها می‌توان به پدیده نوظهور و تازه« وبلاگ» اشاره کرد.( http://www.asianews.ir/main1.asp?a_id=13481. )

البته دردنیای معاصر سخن از رسانه های اجتماعی فراوان بر سرزبان ها جاری است .رسانه های اجتماعی محصول پیشرفت تکنولوژی دردنیای معاصراست .

رسانه‌های اجتماعی عنوانی است که در سال‌های اخیر به مجموعه سایت‌ها و ابزارهایی اطلاق می‌شود که در فضای ایجاد شده به وسیله رسانه‌های نوین از قبیل شبکه‌های ارتباطی، اینترنت و تلفن‌های همراه، متولد شده‌اند و رشد پیدا کرده‌اند. این رسانه‌های جدید ویژگی‌های ارتباطی متفاوتی با رسانه‌های سنتی یا قدیمی‌تر دارند. از این رو گاهی در مقابل رسانه‌های قدیمی‌تری از جمله تلویزیون، رادیو، کتاب و مطبوعات، برای رسانه‌های دنیای مجازی از عبارت رسانه‌های اجتماعی (social media) استفاده می‌شود.

وب‌سایت‌ها و ابزارهای دنیای مجازی که روزگاری موضوعی جدید و حاشیه‌ای محسوب می‌شدند حال به پدیده‌ای فراگیر تبدیل شده‌اند. این ابزارها که تحولات شبکه‌های ارتباطی در گسترش آنها نقش داشته‌اند این‌روزها از طریق «اینترنت همراه» هم به‌سادگی قابل دسترس هستند. به گروهی از رسانه‌های آنلاین که در این فضای جدید متولد شده‌اند عنوان رسانه‌های اجتماعی داده شده است.

رابطه رسانه و روابط عمومی :

روابط عمومی و رسانه ،ارتباط بسیار نزدیکی باهم دارند و صاحب نظران امور ،روابط عمومی را درتعامل دوسویه با افکار عمومی می دانند .یک مسئول روابط عمومی با استفاده از رسانه ها می تواند به انعکاس اخبار واطلاعات ،دریافت نظرات وپیشنهادات ارباب رجوع وانعکاس آن به مدیران ،دریافت اخبار مختلف از سراسر جهان ،پاسخگویی سریع به مخاطبان ،برگزاری نشست های خبری ،مطبوعاتی وهمایش های مختلف ،تکذیبیه و تأییدیه خبر ،اطلاع رسانی ،ارسال ودریافت پیام ،رفع شبهات وابهامات وارائه گزارش عملکرد سازمان مربوطه اقدام نماید وبه خوبی این مطلب عیان است که هریک از این اقدامات بدون بهره گیری مطلوب وکارآمد از«رسانه» امکان پذیر نیست .

رسانه ها وروابط عمومی روابط متقابلی دارند به گونه ای که روابط عمومی را دریک تعریف بدین گونه معنا کرده اند که عنوان رسانه درمتن آن قرار گرفته است وارتباط تنگاتنگ روابط عمومی ورسانه از آن استخراج می شود :

«روابط عمومی، عبارتست از کاربرد خرمندانه رسانه ها درافکار عمومی »

بنابراین ،نقش رسانه ها درتنویر افکار عمومی ودرمحدوده وظایف روابط عمومی نقشی تفکیک ناپذیر وموثر است ویک روابط عمومی می تواند موفق قلمدادشود که بهترین استفاده را از رسانه ها در انجام وظایف شغلی ببرد .

منابع :

۱-مقاله سمانه بامشاد -http://is.blogfa.com/8410.aspx

۲-مقاله شیرزاد طورانی ۶/۴/۸۶-http://www.1634.blogfa.com/post-21.aspx

۳- مقاله مورخه۱۷/۲/ ۱۳۸۸ -محمد مهدی مولاییhttp://www.medianews.ir/fa/2009/05/07/what-is-social-media.html

۴-مقاله روابط عمومی وارتباط رسانه ای از علی غلامیان (نویسنده )

۵-مقاله مورخه ۱۵/۷/۸۶روزنامه عصر اقتصاد -

http://www.aftab.ir/login.php?url


منبع :برگرفته از وبلاک روابط عمومی قرن http://ravabetmodern.blogfa.com/post-20.aspx21

رسانه ها وروابط بین الملل


درعین حال،مساله ی رسانه هانیزموردتوجه است.2-سایبرنتیک.به عقیده ی نوربرت وینرعبارتست ازعلم کنترل وانتقال پیامهانزدانسانهاوماشین.این دانشمنددرعلم سایبرنتیک ضمن استفاده ازتئوری ریاضی اطلاع،حوزه عمل این تئوری راگسترش میدهدوخودنیزتئوری بازگشت اطلاع رابرآن میافزاید.بطورخلاصه ازسالهای1930تا1980ازتئوریهای پروپاگاندای هارولدلاسول تاتئوریهای کارل دویچ درحوزه ی همگرایی وسایرین درزمینه های مختلف،مجموعه ای ازآمیزش علم ارتباطات وعلم روابط بین الملل پدیدمیاید.دردودهه ی اخیروباآغازانقلاب اسلامی ونیزانتقاداتی که ازعلوم اجتماعی شد،این مساله مطرح گردیدکه الگوهاوروشهای کمی دچارنواقصی درتحلیلهای اجتماعی است وبایدالگوهاوروشهای کیفی توسعه پیداکند.روابط بین الملل عبارتست از زمینه های مطالعاتی که شامل تبادل ارزشها،نگرشها،افکارواطلاعات ازطریق افراد،گروهها،دولتهاوتکنولوزیهاوتاثیرات آنهاونیزمطالعه ی ساختارسازمانهایی استکه مسوولیت ترویج اینگونه پیامهامیان ملتهاوفرهنگهاهستند.عواملی چندباعث شدندتاحوزه ارتباطات تحولات فزاینده ای راشاهدباشد،ازآنجمله:1-توسعه تکنولوژیهای مدرن اطلاعات وارتباطات وبکارگیری آنهاوتاثیری که برطبیعت،شدت ومحتوای اطلاعات وارتباطات داشته اند.2-ازدیادروزافزون توجه دولت-ملتها(همگرایی)،مؤسسات،گروههاوافرادنسبت به اهمیت جریان اطلاعات وعدم تعادل موجوددرآن.3-ازدیادروزافزون بازیگران صحنه بین المللی جریان فراملی وجهانی اطلاعات.4-علاقه ی فزاینده ی موجوددرمطالعات مقایسه ای فرهنگی،افکارعمومی وتصاویر.5-گفتگوی مربوط به نظم نوین بین المللی اقتصادی ونظم نوین جهانی اطلاعات وارتباطات دردهه70.عدم تعادل موجوددردسترسی به اطلاعات،سبب طرح"جریان جدیدومتعادل اطلاعات"ازسوی جهان سوم به جای"جریان آزاداطلاعات"موردنظرغرب گردید.درتبیین تاثیرات رسانه های جهانی چندحوزه موردبررسی قرارمیگیرد:1-حوزه ی دیپلماسی:ارتباطات جهانی سه نوع دیپلماسی راسبب شده است:الف-عمومی ب-مردمی ج-واقعی.2-حوزه ی اقتصادی3-حوزه ی فرهنگ4-حوزه ی آموزش5-حوزه ی نظامی.وامادیدگاههای نظری درحوزه ی روابط بین الملل:1-دیدگاه ایدئالیستی-امانیستی2-دیدگاه تبلیغ سیاسی3-دیدگاه اقتصادی4-دیدگاه قدرت سیاسی.نظام مصرفی سرمایه داری امروزدرقالب شرکتهای فرانکلین،بابهره گیری ازسیستمهای نوین حمل ونقل وارتباطات،مرزهارادرنوردیده وبه درون مرزهای ملی نفوذکرده وازاقتداردولتهاکاسته است.بدنبال نظریات سلطه ی ارتباطی جهانی ودیدگاههای انتقادی کشورهای جهان سوم،مفاهیمی همچون امپریالیسم فرهنگی،ارتباطی وخبری بکاررفتند.ایمانوئل والرشتاین برای امپریالیسم فرهنگی این ویژگیهاراتوصیف کرده است:"واژه ی امپریالیسم فرهنگی نشاندهنده ی نوعی نفوذاجتماعی است که ازطریق آن کشوری،اساس تصورها،ارزشها،معلومات وهنجارهای رفتاری وهمچنین روش زندگی خودرابه کشورهای دیگرتحمیل میکند".دراین میان مطالعات الیوربویدبورت دردهه1970توانست تاحدزیادی مفهوم امپریالیسم ارتباطی راتبیین کند.وی دراین خصوص میگوید:"امپریالیسم وسایل ارتباطی،شکلهای گوناگون فعالیتهای بین المللی این وسایل راکه معرف چگونگی اعمال نفوذآنهاست،دربرمیگیرد".

فصل یک – سیاست جهانی درحال گذار:مرزهای نودرروابط بین الملل

باپیچیده ترشدن جهان نوکاربردانواع اصطلاحهادرباب مراتب جهانی،چون"جامعه بین المللی"و"نظام بین المللی"،درمتون باب شد.درغرب،به ویژه درسنت آزادیخواهی انگلوساکسون،مرحله "آرمانگرا"ی مطالعات روابط بین الملل،بلافاصله پس ازجنگ جهانی دوم آغازشد،وتقریبایک دهه سلطه داشت.نظریه مردمسالارانه غربی علت صلح،وصورتهای استبدادی علت جنگ شمرده میشد.چنین اندیشه هایی درتفکرروشنفکرانه وودروویلسون،درپیدایش جامعه ملل ودیوان بین المللی دادگستری،تجسم یافت.مرحله"آرمانگرا"نسبت به مطالعه پدیده روابط بین الملل رهیافتی تاریخی وقانونی داشت.رهیافت عمده دیگربه مطالعه ونظریه روابط بین الملل،ازآثارکارل مارکس ونظریه شاهنشاهی(امپریالیسم)لنین ریشه گرفت.این رهیافت به تبیین قدرت سیاسی،علل جنگ ومناقشه،وکل پدیده روابط بین الملل برحسب نیروهای اقتصادی زیربنایی پرداخت.سومین رهیافت عمده به روابط بین الملل،مشهوربه سنت"واقعگرا"،تاحدزیادیحاصل مستقیم جنگ جهانی دوم بود.این رهیافت بانقدآرمانگرایی وآرمانشهرگرایی دهه های پیشین،کوشیدتامیان"آرزو"و"واقعیت"مرزروشنی بکشد.پیشنهادبنیانی ارائه کنندگان این رهیافت،لحاظ قدرت درروابط بین الملل بود.ایشان باتمایزقائل شدن میان سیاست داخلی وبین المللی،دولتهای ملی وتصمیم گیرندگان آنهارامهمترین بازیگران روابط بین المللی می انگاشتند.به هرحال،تحلیل اخیرپژوهش بین المللی ازاین ادعای سنتی که"سرمشق واقع گرایانه ازاوایل دهه1950بررشته ارتباطات بین الملل سلطه وسایه افکنده ودرتبیین رفتارچندان موفق نبوده است"پشتیبانی میکند.بازهم دراین تحلیل میایدکه"بیشتردانشمندان این رشته درنظریه بنیادی جهان که به یاری علمای واقع گرارواج یافت،سهیم هستند".درعین حال،روشن است که مکتب فکری جبرگرایانۀ اقتصادی،سنت قدرت سیاسی مدارمرحلۀ واقعگرایی ورهیافت فراواقعگرایانه ورفتارگرایانه،همگی،وجوه مشترک معینی دارند:1-آنهادرمفهوم مشتق ازروابط بین الملل که یاسیاسی است یااقتصادی یاهردوی آنهاسهیم هستند.2-آنهابه مفهوم حکومت ملی به منزلۀ حکومتی"سیاسی"اعتقاددارند.3-آنهاعوامل ارتباطی وفرهنگی راتابع وفرمانبردارابرساختارهای سیاسی،اقتصادی وفن آورانه میسازند.4-آنهابه رده بندی روابط بین الملل باعلوم طبیعی وزیست شناختی گرایش دارند.5-آنهامایلندهرچه راکه سنجش پذیر،مشاهده پذیروعینی است اندازه بگیرند.روابط بین المللی بمنزلۀ رشته ای مطالعاتی،ازبطن سنتهای مربوط به نظریه هاوسیاستهای روابط بین الملل که پیشترآمد،زاییده وبالیده شد.رهیافتهای ارتباط بین المللی:1-رهیافت آرمانی- انسانی صنعت ویژه ارتباط بین المللی به عنوان وسیلۀگردهم آوری ملتهاومردم ونیروی یاری رسان سازمانهای بین المللی درانجام خدماتشان به جامعه جهانی است.2-این رهیافت که گاهی نوآیینی سیاسی خوانده میشود،به ارتباط بین المللی به چشم آوازه گری(پروپاگاندا)،رویارویی ایدئولوژیک،تبلیغ تجاری وآفرینش اسطوره هاوتکرارمکررات مینگرد،اینهامعمولاارتباط یک سویه است وبه گونه ای همه به مقامات سازمانده مرکزی نیازدارند.3-این رهیافت که بفزونی پیداست،براطلاعات موجوددربافت بین المللی بعنوان قدرت اقتصادی مینگرد.4-پنداشتن اطلاعات بعنوان نیروی سیاسی است.دراینجابه اطلاعات به شکل اخباروداده ها،بعنوان کالایی خنثی وخالی ازارزش پرداخته میشود.جریان سیاسی اطلاعات،یکی ازسنتی ترین شکلهای ارتباط بین المللی بوده است.ازدیدتاریخی میتوان ردپای آنراتاپیدایش حکومتهای ملی نوینونظام سیاسی بین المللی دنبال کرد.باابداع فن آوری ارتباطی نوین وپیدایش بازیگران غیردولتی؛روش سیاستمداری نوینی سربرآورد،روشی که بیشتربه توده ها وعامه مردم گرایش داشت.پزوهشگران؛این جریان نوین اطلاعات رابمنزلۀ"ارتباط مجاب کنندۀ سیاسی،آوازه گری(پروپاگاندا)"وبتازگی بعنوان"سیاستمداری عمومی بازشناسی کرده اند.یکی ازویژگیهای مهم این شکل تازۀ ارتباط،اهمیت دادن به آراءعمومی بود.تقریباتمام حکومتهای سراسرجهان بنگاههای "اطلاع رسانی"و"آوازه گری(پروپاگاندا)"برپاکردند.تأثیرآوازه گری درخلال جنگ جهانی اول وتوسعۀ فنون تازه درارتباط قانع کننده برمطالعات نخستین ارتباط سیاسی بین المللی چیره گشت.راهبردعمدۀارتباط سیاسی بین المللی دردهه های نخستین این سده،بهره جویی بی شرمانه ازآوازه گری بود.درسالهای بعدازجنگ جهانی اول،تاپایان جنگ جهانی دوم،راهبردارتباطی نوینی بوجودآمدورشدیافت.ویژگیهای درونی آوازه گری عبارت است ازدانش روانشناختی سرزمینی فرد،وهدفش نه تنهاجستجوی تعالی فرد؛بلکه حاضربه خدمت ساختن اوست.دسته های متعددآوازه گری عبارتنداز:سیاسی واجتماعی،برانگیزاننده ویکپارچه،عمودی وافقی،بخردانه ونابخردانه.درمتون روابط بین الملل،زمینه ایکه کمترموردکاوش قرارگرفته،بعدراهبردی جریان اطلاعات است.فن آوری عصرفضا،تاحدی چشمگیر،راهبردسنتی ومفهوم میدانهای نبردزمینی،دریایی وهوایی رادگرگون ساخته است.ازسوی دیگرفن آوری اطلاعات وفرآورده هاوخدمات مبتنی براطلاعات بعنوان محوری برای اقتصاددرآمده است.درواقع فن آوری اطلاعات وارتباطات بخش مهمی ازتجارت فرامرزی راتدارک میبیند.اقتصادجهانی اینک براستی درراستای اقتصادمبتنی براطلاعات درحال گسترش است.چنین گسترش وآثارآن عبارتست از:جریان روزافزون اطلاعات وفرآورده هاوخدمات مبتنی براطلاعات درمیان ملتها،اهمیت اقتصادی روزافزون اطلاعات وفرآورده هاوخدمات مربوط میان ملتها،برجستگی فرهنگی وسیاسی روزافزون اطلاعات وفرآورده هاوخدمات مربوط،پیدایش فرآورده هاوخدمات مبتنی براطلاعات نوین که به مقوله های سنتی ربطی ندارد،مشکل روزافزون تقویت حقوق مالکیت معنوی بین المللی بادیگرمسائل بین المللی.دربحث ارتباط وتضادمیان فرهنگی معمولاجریان اطلاعات وارتباطات به طورافقی میان ساختارنخبگانی درسه سطح متمایزوتاحدودی بین المللی رخ میدهد:1-ارتباط نخبگانی داخلی،اجتماعی شدن ومجادله سیاست.2-سیاستمداری نخبگانی قدرتهای بزرگ و"همکاری"،"تنش زدایی"یاتن دردادن به اکراه.3-نخبگان بین المللی وفرامرزی،اجتماعی شدن وفعالیتها.این جریان ارتباطات واطلاعات درون نخبگانی تاحدودی جهانی،به حرکت عمودی،وفرودین به سمت همگان گرایش دارد.این سخن به هیچ روی بدان معنانیست که میان نخبگان هیچ رقابتی وجودندارد،بلکه صرفابدان معناست که اگرنظام بین المللی فعلی رایک کل فرض کنیم،گرایش حفظ نظام محافظه کارانه روبه رشداین سه سطح ازفعالیتهای نخبگان درارتباط وروابط بین الملل،بسوی ایجادخط عمودی پیامهای بسیارمشابهی گرایش داردکه به ظاهربیشتردرراستای خط عمودی جهانی رشدمیکند.

مترجمان:اسدالله آزاد،محمدحسن زاده،مریم اخوتی

مهیا شدن روابط عمومی‌ها برای دنیای الکترونیک


چند ماه پیش در خبرها آمده بود که روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» هفتمین روزنامه پرتیراژ دنیا، چاپ مکتوب خود را متوقف و فرآیند نشر را در دنیای الکترونیک آغاز کرد.

مدت‌هاست که کاهش تیراژ برخی از مطبوعات و نشریات بزرگ دنیای غرب و شرق به دلیل همزمانی با بحران اقتصادی جهان و نیز توجیه فنی و اقتصادی حرکت به سمت نشر الکترونیک، مورد توجه قرار گرفته و حقیقت این است که یکی از دلایل مهم رشد و توسعه رسانه‌های الکترونیک در دنیای غرب، وجود بستر مناسب IT به لحاظ زیرساخت‌های مناسب فنی، نهادینه شدن فرهنگ الکترونیک در حوزه‌های مختلف، تجارت، دولت، آموزش و نشر الکترونیک، سرعت دسترسی آسان و... بوده است.

در کشور ما نیز هر چند در عالم واقع شباهت‌های فنی و فرهنگی، مانع مهمی برای توسعه نشر دیجیتال یا رسانه‌های دیجیتال در مقایسه با دنیای پیشرفته دارد، اما علاقه و اشتیاق ایرانیان در وبلاگ‌نویسی، مراجعه به رسانه‌های دیجیتال و نیز دنیای مجازی نشان می‌دهد که توسعه این زیرساخت‌ها در آینده شکل متفاوتی را برای این حوزه رقم خواهد زد؛ حوزه‌هایی که به لحاظ استانداردهای حرفه‌ای روابط عمومی‌ها، سهمی حداقل 20 درصدی را برای فعالیت‌های روابط عمومی الکترونیک به آن باید اختصاص داد،‌ به ویژه آنکه دولت در برنامه‌های توسعه ارتباطات دیتا هدف رسیدن به ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت 45 درصدی یا به عبارتی ضریب نفوذ 45 درصد را تا سه یا چهار سال آینده در برنامه کاری خود قرار داده است. به طور طبیعی با رسیدن به این مرز، سطح انتظارات پاسخگویی و ارائه خدمات از طریق شبکه‌های اینترنتی و سایر ابزارهای روابط عمومی الکترونیک افزایش خواهد یافت.

به لحاظ علمی و منطقی بسیاری از فنون روابط عمومی‌ها امکان انتشار به صورت الکترونیک را با دو طرفه شدن، انتشار سریع، چندمنظوره بودن، امکان اصلاح محتوا از سوی مخاطب و نیز غلبه بر مشکل توزیع از جمله مزیت‌های بسیار ارزشمندی است که با توسعه فنون انتشارات الکترونیکی روابط عمومی‌ها از ماهیت صرف سنتی خارج و امکان مانور بیشتر را به آنان خواهد داد.

همان‌گونه که امروزه بسیاری از فنون انتشاراتی در دنیای پیشرفته همچون خبرنامه‌ها، بروشورها و... با گروه‌های مختلفی از مخاطبان نظیر مشتریان، سهامداران و... به صورت الکترونیک روبرو است، تجربه نویسنده نشان می‌دهد که با توقف نشریه داخلی مکتوب شرکت مخابرات استان تهران و نشر آن در فضای دیجیتال، علاوه بر غلبه بر عنصر زمان و محدودیت، حجم تعداد مخاطبان این نشریه الکترونیک چندین برابر نشریه مکتوب افزایش یافته و به علت دو سویه شدن فضای نشریه و اظهارنظرهای مخاطبان، جذابیت آن در نزد کارکنان ارتقا یافته است. بنابراین از هم اکنون باید براساس شعار معروف روابط عمومی الکترونیک که آمادگی برای پاسخگویی به مخاطبان در هر زمان و مکان است؛ باید چشم‌اندازی نو را در وظایف حوزه روابط عمومی طراحی، به اجرا درآورد.

محمد خجسته‌نیا- مدیر سایت کاوشگران روابط عمومی